לחמניות כוסמין מחמצת

לאחר שהכנתי מספר פעמים לחם מחמצת, מצאתי שקל  וטעים יותר לילדים שלי לאכול לחמניות מחמצת. להלן המתכון. מתאים לשלבים צהוב וירוק במחלות קרוהן וקוליטיס, ולשלב היציאה מדיאטה דלת FODMAP לבעלי מעי רגיש.

לחם שהותפח ע"י מחמצת טבעית ולא באמצעות שמרים תעשייתיים, קל הרבה יותר לעיכול, מתאים במיוחד לבעלי מעי רגיש או חולה. הוכח שכמות הגלוטן והעמילנים בבצק כזה נמוכה מזו של לחם שעבר התפחה מהירה באמצעות שמרים תעשייתיים.

עדיין יש להתאים את סוג הקמח וכמות הלחם הנאכלת ביום למצב העיכול האישי.

חומרים:

קמח כוסמין מלא או 70% – 4 כוסות

3/4 כוס מחמצת נוזלית

1-1/2 כוס מים פושרים

1 ביצה אורגנית (לא חובה)

1 כף סוכר חום

1 כפית מלח אטלנטי

1 כף שמן זית כתית בכבישה קרה

הכנה:

  • 1.לערבב את החומרים היבשים. לפתוח גומחה באמצע
  • 2.להכניס את השאור ואת הביצה
  • 3.לערבב בעדינות בידיים נקיות עד שמתחילים להווצר גושים. ללוש לבצק גמיש.
  • 4.להעביר לקערת זכוכית, למרוח בשמן זית. להניח במקום חמים, מכוסה במגבת למשך 12 שעות לפחות.
  • 5.לאחר שצופים בבצק התפוח, בעל הריח החמצמץ הנעים, ללוש שוב קלות (דר' אורי מאיר צ'יזיק ממליץ על 12 קיפולים בשלב זה).
  • 6.להעביר לתבנית אינגליש קייק – להכנת לחם.
  • 7.ללחמניות: להניח כדורי בצק מעוכים קלות על גבי נייר אפיה שהונח על תבנית אפיה רחבה ושטוחה. למרוח מעט שמן זית מעורבב עם מים או ביצה, לחרוץ באמצע עם סכין חדה ולהשאיר להתפחה נוספת של 30-60 דקות.
  • 8. בינתיים לחמם את התנור לחום גבוה. להניח כלי עם מים בתחתית התנור.
  • 9.להכניס את התבנית לתנור למשך 10 דק', להוציא ולחרוץ שוב בסכין, להחזיר לתנור שהטמפרטורה שלו הורדה ל-חום בינוני גבוה. לאפות עוד כ-20 דק', או שהלחמניות מזהיבות יפה.
  • 10.להוציא, להפוך אותן ולהחזיר ל-5 דק' נוספות.

להרחיק את הילדים שיתנו להן להתקרר קצת טרם האכילה