תפריט

ראש השנה הוא חג סנטימנטלי, מבחינתי.

הקיץ הנמוג, הערבים מתחילים להיות קרירים יותר, היום מתקצר. עוד מעט נחזור לשעון חורף והמלנכוליה תחזור עם החושך שיירד בחמש בערב.

במקביל לשינויים בטבע, המסורת היהודית מציבה לנו, אנשים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול, מחלות מעיים כמו קרוהן, קוליטיס ומעי רגיש/ז, אתגרים לא קטנים. הצפיפות של ימי החג וסופי שבוע מכניסה את הצורך בבישולים מרובים, ארוחות צפופות וכבדות, מאכלים מיוחדים, ריבוי דבש וסוכר… כדי לעבור את כל זה בבטחה, עלינו להכיר באתגרים האלה ולהתכונן אליהם. אז בואו נעשה את זה מסודר. להלן מספר טיפים ועצות שיעזרו לכם לעבור חגי תשרי בשלום.

  1. קודם כל, תרגעו – אם הדברים נעשים בלחץ, אנחנו עלולים לשכוח דברים חשובים, לא להתארגן כראוי ואז לחזור ולהיות בלחץ עוד יותר. ולחץ, כידוע, לא בריא למעי רגיש או חולה…
  2. תכנון מוקדם – שבו עם עצמכם, יקירכם, דף ועט ותכננו את החגים. אצל מי עושים איזה חג, מה כל אחד מכין, בררו האם יש מנות מתאימות עבורכם ואם לא – התנדבו להכין. חשוב מאוד שתהיו רגועים מבחינת המנות המתאימות לכם, לכן – אם אתם מארחים, הכינו גם מנות שמתאימות ליכולת העיכול שלכם, אם אתם מתארחים – הביאו אתכם או עדכנו בפרטים את המארח. אל תתביישו, אין לכם מושג כמה זה נעים לדעת מה האורחים שלי אוכלים ולהכין עבורם אוכל מתאים!
  3. בנו תפריט מראש וערכו לפיו את רשימת הקניות שלכם. דאגו שיהיה לכם מספיק אוכל לכל ימי החג, כדי למנוע ו להקטין אכילה בלתי רצויה.
  4. אם אתם מארחים, חלקו את מלאכת הבישול בין כמה שיותר מתנדבים, ואם אין – הזמינו עזרה. מחלות כרוניות מחייבות שמירה על מצב גופני תקין, מנוחה מספקת, והמנעות מהתשה פיסית (ונפשית). לכן בקשו עזרה, זה בריא, זה מאפשרים לאחרים להרגיש נחוצים ומועילים, וזה נעים.
  5. זכרו שהארוחות שלכם צריכות להיות קלות – ארוחות כבדות מכבידות על העיכול, ואם מערכת העיכול שלכם חולה או רגישה, התחשבו בה. איך לאכול ארוחות קלות כשיש ארוחות חג עמוסות מאכלים שמספיקות לגדוד? פשוט – אל תרעיבו את עצמכם לפני. הקפידו לשים לב למידת הרעב שלכם במשך היום, ואכלו כשאתם רעבים. כך תגיעו לארוחות החג במצב רעב בינוני, ותוכלו לבחור "עם ראש" ולא רק "עם הבטן" את המאכלים והכמויות שאתם אוכלים.
  6. לעיסה טובה ואכילה איטית הן ערובות לעיכול וספיגה נאותים. אם אתם מארחים, בקשו עזרה בהגשה והורדה מהשלוחן, כדי לפנות לכם זמן לשבת ולאכול ברוגע. כך גם תסתפקו בכמויות קטנות יותר של האוכל.
  7. מה לאכול? מחלות מעיים כמו קרוהן, קוליטיס, תסמונת המעי הרגיש, דיברטיקוליטיס או רפלוקס מחייבים לבחירה מושכלת של המזונות להלן מספר טיפים:
    1. הכוכב הראשי של החגים האלה, הדבש, אמנם מזון מיוחד, בעל תכונות אנטי בקטראיליות וטעים מאוד, אך דוקא בעלי תסמונת המעי הרגיש מומץ שיפחיתו בו. דבש עשיר מאוד בפרוקטוזה, סוכר הפירות, שבכמות גדולה מתקשה להספג והופך למזון לחיידיקם הלא-ידידותיים במעי. התוצאה – יותר גזים ואי נוחות בבטן. לעומת זאת , אנשים עם מחלת מעי דלקתית שלא סובלים מתופעות של גזים, יכולים להינות מכמות מתונה של דבש.
    2. תפוחים – תפו"ע מתוק, צהוב או אדום, מתאים יותר לבעלי קרוהן או קוליטיס, טרי, מקולף ומגורר. לאפיה או בישול יתאים יותר תפוח העץ הירוק, מסוג גרנד סמיט. שוב, עפ"י דיאטת ה-FODMAP, במיועדת לתסמונת המעי הרגיש, כדאי להמעיט בתפוח עקב תכולת פרוקטוז גבוהה בו. אך עדיין תפוח עץ נשאר החטיף המועדף בין הארוחות.
    3. עוף או דג – רצוי לבחור סוג אחד של מנת חלבון מהחי שתוכלו באותו ערב, או לאכול כמות קטנה מכל אחד מהם. אם אתם אוכלים דג ממולא, רצוי שיוכן מדג טרי, כמו בורי או סלמון, שהם עשירים באומגה-3, לעומת הקרפיון המסורתי.
    4. קינוח – האמת, רצוי לוותר. הוא תמיד מגיע כשכבר לגמרי שבעים, ותמיד יוצר עודף שקשה לעיכול ומוסיף עומס קלורי. בכל מקרה, לא מומלץ לאכול פירות כקינוח, כי הם יקשו במיוחד על העיכול. דוקא המסורת של אכילת פרי לפני הארוחה מתאימה לגישה לפיה פירות יש לאכול על קיבה ריקה, כדי לייעל את העיכול שלהם. אז תכל'ס – השתדלו לאכול בארוחה תוך מחשבה על המקום בקיבה שתשאירו לקינוח
    5. עוגות דבש – קמח לבן, וקמח חיטה בפרט, אינם המזון הבריא ביותר. לכן כדאי לאפות עם קמח כוסמין, מלא או לבן, או חצי-חצי. אם אתם נמנעים מעמילנים, ניתן להכין מאפין או עוגיות טעימות מקמח שקדים (המתכון בסוף).
    6. רימונים – פרי עשיר בויטמיני B, חומצה פולית החיונית בהריון, אשלגן וויטמין K, החיוני לקרישיות דם תקינה. האגדה שהוא עשיר בברזל נובעת כנראה מצבעו האדום, כי למעשה 100 ג' של רימון מכילים רק 0.3 מ"ג ברזל. לצורך השוואה, 1 כף טחינה מלאה מכילה 2.7 מ"ג ברזל, 1 כוס פטרוזליה קצוצה מכילה 3.5 מ"ג. ברפואה העממית משתשמים במיץ רימונים לחיזוק פעולת מעיים חלשה, כלומר – נגד שלשול. יחד עם זאת, כדאי להתחיל לשתות אותו בהדרגה, מהול במים.
    7. תמרים – תמר הינו פרי עסיסי, עשיר בפרוקטוזה אך גם בסיבים תזונתיים מסיסים, ובלתי מסיסים (בקליפה), המאיטים את ספיגתה. עשיר בסידן – 64 מ"ג ל-100 ג', ויטמיני B החיוניים לתפקוד תקין של מע' העצבים, מגנזיום ואשלגן המייעלים את השפעת הסידן לבניית העצם. לבעלי מעי חלש, מומלץ להשתמש בתמר מסוג מג'הול, כמובן אורגני להמנעות מחומרים משמרים, ולקלפו טרם השימוש. נהדר במאפים ושייקים. כעת בעונה אנחנו יכולים להינות מתמר טרי, צהוב. בהיותו לח הוא מכיל יותר מים מתמר מיובש, ולכן פחות מחצי קלוריות. רוכשים עם הענף שלו, מקפיאים למספר ימים ואוכלים מקולף לאחר ההפשרה. תענוג של ראש השנה.
  8. התעמלו – כן, כזה פשוט. צאו להליכה, אם אתם נוסעים, צאו לטיולים רגליים. בקיצור הכניסו פעילויות גופניות מהנות, שיעזרו לשמור על הגבולות של הגוף ועל התנועה של המעיים. בכל זאת, חודש של ארוחות כבדות…
  9. החגים נועדו גם לתת לנו חופשה – אל תשכחו את זה כשאתם עסוקים בלארח / לבדר / לארגן ולסדר. מותר לסדר גם אחרי החג, חשוב להקצות זמן להתבוננות פנימה, חשבון הנפש והגוף, הסקת מסקנות וקבלת החלטות חדשות לשנה החדשה בכל הנוגע לתיעדוף של עצמכם בסדר היומי / שבועי / חודשי שלכם.

כי גם כשיש לכם מחלת מעיים, או הפרעה כל שהיא בתפקוד מערכת העיכול, אפשר לעבור את תקופת החגים בשמחה ובריאות!

אם לא צפיתם עדיין בוובינר שיתן לכם כמה עצות מועילות לשנה זו,

מוזמנים להרשם כאן ולקבל את ההקלטה של הוובינר "שיטות סבתא לבעיות עיכול".

קבלו טיפים ועצות מועילות נגד צרבת, כאבי בטן, שלשול או עצירות וטחורים. כדאי לדעת:)

שנה טובה ובריאה!

עוגיות שקדים ללא ביצים

עפ"י המתכון של אלנה אמסטרדם – Elanapantry

חומרים ל-25 עוגיות בקוטר 3 ס”מ:

2 כוסות קמח שקדים

1/4 כפית מלח

1/4 כפית אבקת סודה לשתייה

3 כפות שמן זרעי ענבים או קוקוס (ואפשר גם להשתמש בחמאה מומסת אם רוצים)

2 כפות סירופ מייפל טבעי או דבש

למלית:

1/4 כוס ריבה משובחת או דבש או סילאן או מייפל

הכנה:

מחממים תנור ל-170 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.

מערבלים קמח שקדים, מלח, אבקת סודה לשתייה, שמן ומייפל במיקסר עם וו גיטרה לבצק אחיד.

יוצרים מהבצק כדורים בקוטר 2 ס”מ, מניחים בתבנית ולוחצים עם הבוהן במרכז ליצירת שקע.

אופים 5 דקות. מוציאים את העוגיות מהתנור, מניחים בכל שקע מעט ריבה (אם השקע מעט תפח לוחצים שוב) ומחזירים לתנור ל-6-5 דקות נוספות עד שהריבה נמסה והעוגיות זהובות. מצננים.

שומרים את העוגיות עד שבוע בקופסה אטומה בטמפ’ החדר.